عمارت موزه مردم شناسی ارومیه
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

یک شنبه 1 فروردين 1399
ن : بنفشه

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه

ساختمان زیبای موزه مردم شناسی ارومیه که قبلا بنام عمارت شهربانی اروميه نامیده میشد در میدان انقلاب ارومیه یا بقول مردم شهر ارومیه ایالت (میدان ایالت) واقع شده است.

عمارت موزه مردم شناسی ارومیه که در بین گروهی از نسل قدیمی به نام  عمارت کلاه فرنگی اروميه هم معروف است، از ساختمان‌های قديمی شهر به شمار می رود که سال ساخت آن به سال ۱۳۰۷ بر می گردد و در حال حاضر به يکی از جاذبه های تاريخی اروميه تبديل شده است.

این بنا بدلیل اینکه تا چندین سال عملکرد نظامی داشته و علی رغم تغییر کاربری از نظامی به اداری-مسکونی در دهه 60 تا اواسط دهه 70 شمسی محل استقرار نیروی انتظامی ( شهربانی ارومیه یا نظمیه سابق) بوده در قسمت های داخلی فاقد تزیینات چشمگیری بوده و عمده تزیینات این بنا را تنها می توان در سر در ورودی مشاهده کرد که با ستون و گچ کاری های زیبایی تزیین یافته است . لیکن پس از تبدیل کاربری به موزه مردم شناسی در چند سال اخیر در قسمت های داخلی مرمت هایی متناسب با دوره تاریخی بنا صورت گرفته است.

آجر کاری و  سنگ نما های  قدیمی ورودی نیز از دیگر عوامل تزیینی عمارت شهربانی ارومیه محسوب می شود.در میدان انقلاب یا ایالت ارومیه که مشهور ترین میدان این شهر محسوب می شود به فاصله حدود دو سه سال بعد از احداث ساختمان مشهور شهرداری، عمارت شهربانی (نظمیه سابق) توسط ملا اوستا در ضلع شرقی میدان اجرا شد. مصالح عمده بکار رفته در این بنا آجر، چوب، سنگ، و ملات به کار رفته در آن شفته آهک است؛ ساختار سقف بنا چوبی و پوشش بیرونی آن، شیروانی است.

عمارت موزه مرم شناسی ارومیه در میدان مشهور ایالت

رضا شاه پس از ورود خود به شهر ارومیه در سال ۱۳۰۷ دستور احداث بناهای اطراف میدان توپخانه (ایالت ) از جمله ساختمان شهربانی را صادر نمود . در سال های ۱۳۱۰ – ۱۳۰۹ ه.ش ساخت این بنا به اتمام رسید . این عمارت که مکمل ساخت و ساز فضای کالبدی اطراف میدان بود توسط معماری به نام مشهدی محمد حسین معمار معروف به ملا اوستا بنا نهاده شد . این بنا که در حاشیه میدان قرار گرفته ، در جهت شرقی – غربی است .

نمای اصلی این بنا رو به میدان قرار گرفته و با توجه به نوع کاربری اولیه بنا با فضاهای داخلی زیادی ساخته شده است که به وسیله راهروی مرکزی به هم متصل می شوند . پلان بنا به شکل مدور ساخته شده است به طوری که ورودی بنا در مرکز و دو طرف آن دو بال را تداعی می کند که در نوع خود حائز اهمیت است.قوس های به کار رفته در این بنا از نوع قوس شکسته می باشد .

عمارت شهربانی ارومیه  که هم اکنون به موزه مردم شناسی ارومیه تبدیل شده  به شماره ۲۷۶۱ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است.

این بنای تاریخی بدلیل موقعیت مکانی،واقع شدن در جوار سایر بناهای تاریخی و نیز نورپردازی زیبای آن مکانی برای عاشقان عکاسی محسوب می شود ولی به هنگام سفر به شهر ارومیه یادتان باشد که در کنار عکاسی از بنای موزه مردم شناسی ارومیه حتما از خود موزه هم بازدید نمایید.

راهنمای بازدید از ساختمان موزه مردم شناسی ارومیه یا عمارت شهربانی

منبع: چرخ فلک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سفر و گردشگری، فرهنگ و هنر، ،
:: برچسب‌ها: موزه مردم شناسی ارومیه, ارومیه, میدان ایالت ارومیه, میدان ایالت, شهربانی ارومیه, چرخ فلک, سفر و گردشگری, موزه مردمشناسی, اورمیه, ,



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.